سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لنت ترمز خودرو | زمان تعویض لنت

لنت ترمز خودرو برای اکثر رانندگان جای سوال است که چه زمانی نیاز به بررسی یا تعمیر دارد‌؟ سیستم ترمز خودرو، نیروی پای راننده را توسط یک سیال به ترمزهای موجود در چرخ‌ها انتقال می‌د‌هد. قدرت پا هنگام ترمزگیری به اندازه‌ای نیست که بتواند خودرو در حال حرکت را متوقف کند. لذا مهندسین مکانیک با استفاده از قوانین مکانیک، سبب افزایش چند برابری قدرت پای راننده می‌شوند. این نیروی افزایش‌یافته، به ترمزها انتفال می‌یابد و سبب پایین آمدن سرعت و درنهایت توقف خودرو می‌گردد. همراه ما باشید تا به جواب سوال‌های در مورد لنت ترمز خود برسید. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

سیستم ترمز خودرو

برای پاسخ به این سوال که؛ چه زمانی لنت‌های خودرو نیاز به تعویض دارند، ابتدا باید با ساختار سیستم ترمز ماشین آشنا شویم.

ترمز خودروها به 2 نوع دیسکی و هیدرولیکی عرضه می‌شوند، که فرآیند هر دو نوع بر مبنای اصطکاک ساخته شده است.

در سیستم دیسکی؛ چرخ‌دنده‌ به تایر ماشین متصل است. هنگام فشار دادن پدال ترمز، لنت‌ها متراکم می‌شوند و با اصطکاکی که با تایر ایجاد می‌کنند باعث کم‌شدن سرعت وسیله نقیله می‌شوند. سیستم ترمز جزو شاهرگ‌های حیاتی وسیله نقلیه است که باید نسبت به آن حساس باشید. همیشه سعی کنید از قطعات با کیفیت برای اتومبیل خود استفاده نمایید.

 

لنت ترمز خودرو

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز ماشین است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز باعث متوقف شدن خودرو می‌شود. در گذشته در تولید لنت‌ها از آزبست استفاده می‌شد، که امروزه به خاطر سرطا‌ن‌زا بودن ممنوع شده‌اند. در عوض در حال حاضر لنت‌ها را اکثرا از جنس سرامیکی می‌سازند که عملکرد و کیفیت مطلوبی را داراست.

 

زمان تعویض لنت ترمز خودرو

لنت نو در زمان خریداری معمولا ضخامتی بین 8 الی 12 میلی‌متر دارد. هنگامی که ضخمات لنت شما به 3 میلی‌متر برسد زمان تعویض آن نیز فرا رسیده است. به طور کلی در واقع شما باید بعد از 20 تا 30 هزار‌کیلومتر به بررسی و تعویض لنت ترمز خودرو خود بپردازید. اگر شما به موقع لنت را تعویض نکنید موجب آسیب رسیدن به دیسک خودرو و خسارت‌های دیگری به خودرو می‌شوید.

 

عوامل تاثیرگذار بر روی زمان تمام شدن لنت ترمز خودرو

  1. شیوه و میزان رانندگی با اتومبیل
  2. کیفیت جاده و مسیرهای رانندگی
  3. تعداد سرنشینان و میزان بار خودرو
  4. جنس لنت ترمز مورد استفاده

نشانه های تعویض لنت های ترمز خودرو

حال از کجا بفهیم چه زمان باید لنت‌ها را تعویض کنیم. خودرو هم مانند انسان‌ها علایم بیماری را از خود نشان می‌دهد. لنت جزو شایع‌ترین دلایل کار نکردن درست و بهینه ترمز‌هاست.

 

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز خودرو شامل موارد زیر است

  1. شنیدن صدای جیغ یا خر‌خر کردن ماشین در هنگام ترمز‌گیری
  2. ضعیف عمل‌کردن ترمز‌ها نسبت به حالت عادی خودرو
  3. روشن شدن چراغ لنت در پشت آمپر
  4. روشن شدن چراغ ترمز دستی
  5. ضربه زدن خودرو در هنگام ترمز‌گیری یا تمایل به کشیده شدن به یک سمت
  6. کم شدن روغن‌ترمز به دلیل رفتن به جای خالی ناشی از تمام شدن لنت

نحوه هشدار تعویضزلنت ترمز در خودروهای جدید

خودروهای امروزی که دارای سیستم ABS نیز هستند، زمان تعویض لنت ترمزها را به وسیله یک سیستم هشدار به راننده اطلاع داده می‌شود. شیوه آن به این صورت است که این خودروها در همه لنت‌های ترمز خود از یک برق مثبت بهره می‌برند. هنگام اتمام لنت، این برق مثبت به دیسک برخورد می‌کند. با برقراری این اتصال چراغ چک ترمز اتومبیل به سرعت روشن می‌گردد و زمان تعویض لنت فرا می‌رسد.

 

ترمز ABS

خودروهایی که تکنولوژی ABS دارند، در سرعت‌های بالا از روش متفاوتی برای توقف هر چه سریع‌تر اتومبیل بهره می‌گیرند. این سیستم ترمز خودرو را به طور متناوب و با سرعت بالا قطع و وصل می‌کند. به همین دلیل خودرو سریع‌تر از حالت معمول می‌ایستد و از سر خوردن ماشین نیز جلوگیری می‎کند. سیستم ABS می‌تواند از بسیاری تصادفات پیشگیری کند یا خسارات را به حداقل برساند. به علت مدل طراحی این ترمز، هنگام ترمزگیری‌های شدید، شاهد صدا و لرزش خودرو خواهیم بود که کاملا طبیعی است.

 

آسیب دیدگی دیسک خودرو

همان طور که گفته شد نادیده گرفتن نشانه‌های خرابی و اتمام لنت‌های خودرو، موجب آسیب‌دیدن دیسک چرخ‌ها می‌گردد. از نشانه‌های این مشکل به آخر رسیدن پدال گاز و کشیده‌شدن خودرو به اطراف است. 

 

کشیده شدن فرمان در هنگام ترمز گیری

اگر در هنگام ترمزگیری متوجه شدید خودرو شما به سمتی کشیده می‌شود، دلیل آن نامساوی بودن قدرت ترمزگیری در چرخ‌های راست و چپ ماشین در محور جلو یا عقب ماشین است‌. که این موضوع ممکن است به دلیل چرب شدن دیسک یکی از چرخ‌ها باشد که به دلیل نبود اصطکاک کافی از قدرت ترمزگیری چرخ کاسته است‌. یا ممکن است سیستم انتقال روغن به یکی از چرخه‌ها گرفته باشد. یکی از دلایل دیگر نیز خراب شدن پیستون درسیلندر یکی از چرخ‌ها می‌تواند باشد.

 

نکات مهم

در مجموع شما می‌توانید با شناخت سیستم ترمز خودرو و توجه کردن به علائم و نشانه‌هایی که خوردو از خود نشان می‌دهد از به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید.

این نکته هم مد نطر داشته باشید که بعد از تعویض ترمز، مدتی زمان لازم است تا لنت نو جا بیفتد. در این مدت با سرعت بالا رانندگی نکنید که نیاز به ترمزگیری شدید نداشته باشید.

نکته مهم آخر این است که لنت های جلو زودتر از لنت‌های عقب نیاز به تعویض دارند.

 

در آخر امیدواریم توانسته باشیم به شما کمکی در جهت بهبود سطح آگاهی شما در مورد سیستم ترمز و بخصوص لنت های ترمز کرده باشیم.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

منبع: لنت ترمز خودرو